Totul despre Web Design

CUPRINS

Procesul de web design se află undeva între construirea unui pod și realizarea unei sculpturi. Dacă ne-ați cere să proiectăm un pod am avea o mulțime de întrebări, cum ar fi: „Ce lungime să aibă?”,  „Ce materiale să folosim?” și „ Ce nevoie îndeplinește?”. Pe de altă parte, dacă ne ceri să îți facem o sculptură pentru a-ți înfrumuseța grădina, atunci am urmări să creăm o lucrare unică și artistică care să se potrivească cu personalitatea ta.

Astfel, când vine vorba de web design vrem să dezvoltăm un site care dispune de caracteristici unice, încântă din punct de vedere estetic și îndeplinește toate nevoile clientului nostru. Aceste nevoi diferă de la persoană la persoană sau de la afacere la afacere, ele pot fi mărețe și complicate sau pot fi legate de a face disponibile pe internet anumite informații.

Cum definim mai exact conceptul de web design?

Conceptul de web design se referă la întregul proces de proiectare al unui website, de la momentul conceperii structurii și interfeței grafice, până la scrierea ultimelor linii de cod și introducerea elementelor care alcătuiesc conținutul.

Ce trebuie să avem în vedere atunci când creăm un website? Definirea website-ului bun.

Există două puncte de vedere principale prin prisma cărora oamenii decid dacă designul unui website este „bun” sau „rău”. Prima se axează pe ușurința în folosire, pe funcționalitate, prezentarea efectivă a informațiilor și eficiența site-ului. A doua perspectivă este pur estetică, aceasta se referă la valoarea artistică și atracția vizuală a designurilor. Pentru a ajunge la oameni și a le menține acestora interesul, web designerul trebuie să aibă în vedere ambele perspective și să nu neglijeze scopul pentru care website-ul a fost creat, și anume comunicarea cu utilizatorul.

Dacă un website funcționează și prezintă bine informația, dar din punct de vedere estetic, nu este atât de atrăgător și nu se potrivește cu personalitatea brandului, atunci nimeni nu va dori să îl utilizeze. Totodată, oamenii vor părăsi un website atrăgător dacă este dificil de folosit sau se încarcă greu. Prin urmare, elementele și gradul de funcționalitate al unui website ar trebui să opereze ca o unitate unică și coerentă, astfel încât utilizatorii să fie încântați de design și convinși de conținut.

Scurt istoric al web design-ului.

De-a lungul anilor, designul web a transformat Internetul - modul în care îl experimentăm, interacționăm cu el și îl valorificăm în fiecare domeniu al vieții noastre. Dar, de unde a luat naștere conceptul de web design și cum a evoluat în punctul în care suntem astăzi?

  •  

Primul designer web a fost Tim Berners-Lee, care în anul 1990 a inventat World Wide Web (www) la Organizația Europeană pentru Cercetare Nucleară (CERN).

La început, site-urile web nu erau atât de complexe și încărcate, întrucât limbajul de programare HTML nu este atât de permisiv în ceea ce privește formatările. HTML-ul oferă posibilitatea doar de a insera link-uri cu scopul de a conecta diferite pagini între ele, designul fiind mai mult „programare” web.

Astăzi, designul web contează mai mult ca niciodată, el reprezintă imaginea firmei tale și totul trebuie făcut în funcție de dorințele și nevoile utilizatorului. Utilizatorii își doresc experiențe web excepționale, iar tehnologia avansată și instrumentele performante de stilizare a paginilor web, fac ca acest lucru să fie posibil.

Întreprinderile care dezvoltă site-uri au un departament care lucrează la fiecare etapă de dezvoltare a acestuia, de la grafică la programare și editare de conținut SEO.

Fiecare aspect al unui website este analizat în detaliu pentru a oferi utilizatorului o experiență plăcută de navigare. Datorită faptului că, astăzi oamenii dispun de mult mai multe dispozitive inteligente decât o făceau în trecut, web designerii se concentrează pe dezvoltarea unor designuri responsive care să își adapteze  layout-urile în funcție de mediul de vizionare, fără a suferi modificări majore.

  •  

  • 1969 – Departamentul de Apărare al Statelor Unite inițiază proiectul ARPAnet (Advanced Research Projects Agency network)
  • 1974 – Vincent Cerf și Robert Hahn propun protocolul de comunicare TCP (Transmission Control Protocol)
  • 1980 – NFS (Național Science Foundation) proiectează modelul ARPAnet, nouă arhitectură primind numele de Internet
  • 1990 – 1992 apare WWW (World Wide Web) - Tim Berners-Lee (cunoscut ca și TimBL) inventează WWW (World Wide Web).
  • 1995 - Se lansează JavaScript
  • 1996 - Au apărut animațiile Flash și a fost lansat CSS-ul
  • 2003 - A fost lansat WordPress
  • 2004 - A fost creat Facebook
  • 2010 - Apare conceptul de design web "mobile first"
  • 2010 - A apărut Bootstrap-ul
  • 2016 - A fost lansat TikTok

Ce caracteristici ar trebui să aibă un website  de calitate în prezent?

  • Navigabilitate - așa cum o hartă este nefolositoare dacă nu are o legendă, un site web este nefolositor dacă nu poate fi navigat cu ușurință. Atunci când dezvoltăm strategia de navigare trebuie să luăm în considerare și butoanele de tip CTA ( Call-to-Action). Un CTA eficient poate oferi aceleași rezultate precum o reclamă afișată în magazin care îi creează consumatorului impulsul de a cumpăra.
  • Conținut relevant - Probabil că ați auzit de multe ori fraza „Content is king”. Să recunoaștem scopul de bază al web designului este comunicarea. Indiferent că vorbim despre un magazin online sau prezența în mediul online al unei companii, scrisul este o componentă vitală. Acesta educă, informează și poate chiar amuza vizitatorii site-ului tău. Cu cât un conținut este mai de calitate și mai relevant pentru afacerea ta, cu atât mai mult vei câștiga încrederea publicului.
  • Design atractiv - Dacă conținutul este rege, atunci designul este corona și sceptrul. Un design atrăgător, bazat pe un layout modern va scoate conținutul în evidență din punct de vedere artistic.  Înainte de a parcurge conținutul scris, utilizatorul are în fața ochilor designul general.

Web design-ul este esențial pentru a ilustra întreaga imagine a companiei. Dacă un site are design și conținut învechit și dezorganizat, atunci va fi perceput ca fiind neprofesional.

Atunci când construim un design trebuie să avem în vedere și culorile. Similar cu dezamorsarea unei bombe, și atunci când vă străduiți să creați un website cu aspect atractiv, dacă alegeți culoarea greșită e vai de voi. Ok, recunoaștem că am fost puțin dramatici și că selectarea culorii potrivite nu este echivalentă cu o condamnare la moarte, însă îți poate afecta imaginea pe care vrei să o transmiți publicului. Din fericire, nu trebuie să fiți un specialist în colorimetrie  pentru a alege culoarea potrivită site-ului tău, trebuie doar să cercetați puțin semnificația din spatele culorilor.

  • Timp de încărcare - Este important să cunoașteți faptul că un site nu ar trebui să se încarce în mai mult de 8 secunde, iar recomandat ar fi să dureze aproximativ 3 secunde pentru a reuși să păstrați vizitatorii pe site. Astfel, una dintre cele mai mari griji ale specialiștilor este timpul de care au nevoie utilizatorii pentru a explora pagina după informația pe care o urmăresc. Prin urmare, designul nu ar trebui să reprezinte un impediment, ci mai degrabă ar trebui să fie un canal de legătură între utilizator și informație.
  • Rata de conversie - Iată cum stau lucrurile: nu are sens să creezi un site web dacă nu-l poți face vizibil online. Aici intervine optimizarea pentru motoarele de căutare. Practic, este ceva ce trebuie să faci pentru ca site-ul tău să apară în rezultatele motoarelor de căutare, care sunt strâns legate de cuvintele cheie vizate.

Web design-ul poate avea un impact în conversie prin multiple modalități, însă cel mai mare impact se datorează: culorilor, principiului KISS ( „Keep It Simple, Stupid”) și fotografiilor reale.

  • Design Responsive -Traficul de internet mobil reprezintă mai mult de jumătate din traficul online global. Știi ce înseamnă acest lucru? Înseamnă că aproximativ 6 din 10 persoane din întreaga lume accesează internetul prin intermediul dispozitivelor mobile. Practic, pentru orice afacere este necesar un site web care să fie prietenos cu telefoanele mobile.

Designul web responsiv face ca toate imaginile, textele și pictogramele să se ajusteze automat pentru a avea dimensiunea perfectă, astfel fiecare element va fi lizibil și utilizabil pe dispozitivele mobile.

Etape în realizare unui web site

Proiectul de elaborare a site-ului web diferă de la companie la companie. Fiecare proces însă, are la bază o anumită structură și un anumit plan.

Prin urmare, realizarea unui website este o activitate care necesită o anumită perioadă de timp şi care presupune parcurgerea următoarelor etape:

  1. Definirea proiectului - Înainte de a începe propriu-zis construirea site-ului web este necesar să stabilim obiectivele și conținutul afacerii. Atunci când stabilim care sunt obiectivele și motivele pentru care ne dorim să construim acel website este important să avem în vedere ce își propune acesta să comunice. Astfel, trebuie să ne axăm doar pe aspectele care sunt esențiale pentru afacerea noastră.
  2. Crearea designului -  Având toate detaliile bine stabilite, designerul de proiect își intră în rol. Acesta începe să creeze o schiță a viitorului website în care transpune identitatea afacerii clientului și ideile analizate în etapa de definire.

Designerul utilizează inițial un program de grafică, cum ar fi Adobe Photoshop sau Corel PhotoPaint pentru a dezvolta o imagine de ansamblu a site-ului respectiv.  Apoi, acesta creează forma butoanelor, dimensionează și poziționează logoul brandului și stabilește locul meniurilor pe ecran, dimensiunea și aspectul textului, schema de culori a site-ului, precum și alte aspecte specifice.

  1. Implementarea site-ului - După ce a fost stabilită forma și structura finală a site-ului web urmează etapa de implementare care constă în: scrierea de cod, adăugarea de conținut pe pagini și perfecționarea funcționalităților site-ului. Totodată, în această etapă se optimizează elementele de conținut pentru SEO și viteza de încărcare a paginilor. După finalizarea procesului de implementare, urmează testarea, deoarece trebuie să ne asigurăm că totul merge așa cum ne-am propus.
  2. Lansarea site-ului- Ziua cea mare a sosit! E momentul să punem la dispoziția publicului creația noastră. Însă, la Magic 5 acesta nu este sfârșitul! Nu livrăm clienților un site ca mai apoi să îi abandonăm, ci le oferim suport pentru administrarea și utilizarea acestora, iar în cazul în care apar anumite defecțiuni vom răspunde cu promptitudine întotdeauna. (P.S. : Nu vă faceți griji că nu ne veți deranja prea mult. Ne facem treaba bine!)

Ai nevoie de un website sau de web design în general? Apelează la o Firmă de Web design cum suntem noi sau la un freelancer cu portofoliu și iscusință!

 

Ne găsești la numărul 0729 72 72 32 sau contactează-ne folosind formularele de contact prezente peste tot în acest website. 
Îți mulțumim de răbdarea de a citi tot acest material despre web design și sperăm că ți-a fost de ajutor.